Zamislite
Srbiju pre sto godina i jednog čuvenog profesora kriminalistke i doktora hemije
koji je pošao iz svog bogatog doma u Švajcarskoj, sa nepunih četrdeset, kako bi
se bavio istraživanjem zločina koje su počinili Nemci, Austorugari i Bugari nad
civilnim stanovništvom u Srbiji.
Napustio
je svoj udobni kabinet, lagodan život i sve što uz to ide,u jednoj zemlji poput
Švajcarske početkom dvadesteg veka, kako bi na poziv ovdašnje vlade pomogao da
se rasvetle ubistva nedužnih civila. Iz punog komfora pravo u balkansko blato.
I
šta vidi kada njegova noga kroči u ovaj deo sveta?
Vidi
hrabrost siromašnih, vidi deset na jednoga, vidi borbu Davida i Golijata, vidi
srušene crkve, vidi rane ali ne čuje jauk, i vidi hrabre i jake žene koje
ostaju za onima koji odlaze. Vidi buru i vatru koji šibaju preko ove plodne
zemlje, vidi nestajanje i povratak jednog naroda. Solunski front. I sve to on
prolazi rame uz rame sa vojnikom i seljakom.
I
onda vidi mir.
„Mir“.
I
dalje gleda.
Vidi
profitere koji svoju decu vraćaju iz inostranstva. Vidi bogalje i sakate sa jedne
i one koji kradu sa druge strane. Vidi političare koji se bogate ne grbači tog
preživelog naroda. Vidi farsu gde god se okrene. Vidi obrise, a ne vidi
suštinu. Vidi profesore koji ne uče studente već im prodaju knjige, vidi
partijske agente u državnim službama, vidi nesposobni parlament, vidi Nemce i
druge dojučerašnje neprijatelje kako bivaju dočekani kao najbolji prijatelji.
Prijatelje ne vidi.
Ne
vidi sećanje na žrtve, ne vidi poštovanje prema starijima, vidi omladinu koja
ne prepoznaje vrednosti jer nema ko da je nauči, omladinu koja se ugledala na „skorojeviće,
zabušante, zelenaše, ratne bogataše, sumnjive političare, zatrovane žudnjom za
novcem“, vidi gramzivost, pohlepu i
otimačinu među „inteligencijom“ koja bi trebala da bude baš sve što nije. Vidi
propast koja dolazi jer oni koji su bili poslednji za juriš prvi su sada kada
treba da se prevari, ukrade, podmiti.
Deceniju
i po kasnije ovaj čovek,čija je poslednja želja bila da mu se srce izvadi iz
grudi i ostavi pored crkve na Kajmakčalanu, napisao je i knjigu koju je ostavio
kao opomenu narodu koji je zavoleo da ne dozvoli da svojim greškama propadne i
nestane,a da sve žrtve budu uzaludne.
I
tu knjigu nazvao je „Čujte Srbi! Čuvajte se sebe“.
A
Srbi? Srbi gluvi. A Rajsa odavno nema, kao ni njegovog srca na Kajmakčalanu.
Srce
je neko ukrao.
Poruke
koje nam je ostavio niko nije čuo, a i ako jeste pravio se da nije.
Narednih
devdeset godina od objavljivanja ove knjige, nastavili smo da radimo baš sve
suprotno onome što nas je ovaj plemeniti Švajcarac savetovao.
I
ipak se i dalje čudimo.
Da
li smo išta promenili u svom ponašanju?
Da
li je nešto drugačije od ovoga što je uvideo profesor Rajs pre skoro sto godina?
Ništa
nismo uradili da se promenimo, gluvi smo i dalje.
Kada
sam pisao o Novaku Đokoviću, dosta ljudi mi je uputilo sugestiju da ne treba da
pišem „kao da su svi Srbi takvi i protiv Novaka“, a ja sam se i tada zapitao a
kome se obraćao Arčibald Rajs?
Sigurno
nije mislio na svakoga baš pojedinačno, mislio je na nas kao društvo. Mislio i
bio silno nesrećan jer je od oduševljenje do potpune rezignacije stigao za samo
nekoliko godina.
U
svom testamentu ništa nije ostavio državi Srbiji, koju je 1918.godine na konferenciji u „Kasini“ pozdravio govorom „Živela
bemrtna Srbija!“.
Srce
je ostavio na Kajmakčalanu.
I
poruku...
„
Uprkos svemu ja verujem u budućnost vašeg naroda, Duh Kosova, Karađorđa,
Kumanova i Kajmakčalana ponovo će se probuditi. Mora se , međutim, brzo
probuditi jer bez njega ćete možda ponovo doživeti vreme robovanja koje ni u
čemu neće zaostajati za onim pretrpljenim koje su vaši stari pobedili
žrtvovanjem i junaštvom. Sudbina vam je u vašim rukama, blistava budućnost ili
ponovno ropstvo!
Beograd,
1. juna 1928.“
I
ostali smo gluvi.
Нема коментара:
Постави коментар